«В живописи – к передвижникам!»

«В живописи – к передвижникам!»

Надежда Мусянкова

Такой призыв прозвучал из уст наркома просвещения А.В. Луначарского на открытии памятника А.Н. Островскому в Москве. Понятно, что он не получил всеобщего одобрения, был воспринят многими как архаизм. Художественная жизнь после пятилетнего затишья, связанного с революцией, бурлила с новой энергией, и в то же время остро ощущался кризис левых течений, подвергавшихся обвинениям в формальном подходе к искусству и безыдейности. С искренним намерением возродить общество передвижников в Москву из Казани в 1922 году приехал художник и поэт П.А. Радимов, избранный председателем ТПХВ. Было заявлено о желании «с документальной правдивостью отразить в жанре, портрете и пейзаже быт Современной России и изобразить всю трудовую жизнь её разноликих народностей». Насколько это удалось, показала последняя выставка Товарищества передвижников, которая состоялась в 1923 году и стала заключительным этапом в полувековой истории художественного объединения.

Ключевые слова: Товарищество передвижников, последняя выставка ТПХВ, художественная жизнь Москвы 1920-х годов, П.А. Радимов, А.М. Корин, полемика в искусстве.

“In Painting – Toward the Itinerants!”

Nadezhda Musyankova

This call came from A.V. Lunacharsky, People’s Commissar of Education, at the unveiling of the monument to A.N. Ostrovsky in Moscow. It evidently failed to meet general acclaim and was perceived by many as an archaism. Artistic life, after a 5-year standstill associated with the revolution, was bustling with new energy and, at the same time, there was a keen sense of crisis in leftist movements that were being accused of formal approaches to art and lack of ideological content. The artist and poet P.A. Radimov, elected chairman of the Association of Itinerant Art Exhibitions, arrived in Moscow from Kazan in 1922 with a sincere intention to revive the Association and to “reflect, with documentary truthfulness, the everyday life of modern Russia in genre paintings, portraits and landscapes and depict the entire working life of its many nationalities”. The extent to which this was accomplished was demonstrated at the last exhibition of the Association of Itinerants held in 1923, which became the concluding phase in the five decades of the history of this artistic institution.

Key words: Association of Itinerants, last exhibition of the Association of Itinerant Art Exhibitions, Moscow Artistic life of the 1920s, P.A. Radimov, A.M. Korin, debates in art.

2043_open_cover.png
Новый номер