Анна Манукян
Самобытная старообрядческая культура представляет большой интерес для исследователей. Однако до сих пор малоизученными остаются многие ее аспекты. Заслуживают внимания памятники из коллекции Музея русской иконы, судя по клеймам, созданные в Москве в период между серединой XVIII и концом XIX столетия. Это серебряные оклады, исполненные прославленными мастерами, особенности иконографии и стилистические характеристики декора которых позволяют отнести их к художественной культуре старообрядцев. Простые, без изысков резные лицевые изображения в наугольниках и дробницах уже с последней четверти XVIII века стали отличительным декоративным элементом не только для икон, но и Евангелий. В музее хранятся три старообрядческих оклада, сплошь покрытых резным растительным орнаментом, которые исследователи связывают с влиянием классицизма и даже рассматривают как проявление сентиментализма – свидетельство бурного развития искусства староверов.
Ключевые слова: Музей русской иконы, искусство старообрядцев, иконные серебряные оклады, стилистика декора.
Old Believers' Icon Frames from the Museum of Russian Icon
Anna Manukyan
Many aspects of the original Old Believers’ culture, which is of great interest to researchers, still remain little studied. In this respect, it is worthy to note the monuments from the collection of the Museum of Russian Icon executed, judging by the marks on them, between the mid-18th and late 19th centuries. These are silver frames created by renowned masters and their distinct iconography and stylistic characteristics of the décor allow attributing them to the artistic culture of Old Believers. Plain and unpretentious carved face images on decorative plaques have since the last quarter of the 18th century become a distinctive element not only of icons, but of Gospels as well. The museum has three Old Believers’ frames completely covered with a carved foliage pattern, which some researchers associate with the influence of Classicism and even consider it as a manifestation of Sentimentalism - evidence of the rapid development of Old Believers' art.
Key words: Museum of the Russian Icon, Old Believers’ art, silver icon frames, décor style.