Европейская техника в пейзажах А.П. Боголюбова

Европейская техника в пейзажах А.П. Боголюбова

Светлана Усачева

С первой монографической выставки мариниста А.П. Боголюбова, вернувшегося из заграничной пенсионерской поездки, стало ясно, что стилистика его работ связана с новейшими европейскими течениями. Художнику удалось побывать в нескольких странах, совершить подобно знатным путешественникам европейский grand tour. Знакомство в Дюссельдорфе с А. Ахенбахом, в Женеве с А. Каламом, в Париже с Э. Изабе обогатило технику живописи А. Боголюбова. Большое влияние на него оказали мастера барбизонской школы. Особенно – К. Коро, ценимый за «композиционную целостность работ, и, одновременно, за живопись, выражавшую неуловимую тонкость и прелесть сменяющих друг друга тонов, размытость контуров». «Глубокими пейзажистами» Боголюбов считал Ю. Дюпре и Ш.-Ф. Добиньи, с которым русского художника связала не столько общность творческих устремлений, но и дружба.
Ключевые слова: А.П. Боголюбов, пенсионерская поездка, мастера барбизонской школы, пейзаж, этюд, пленэрное видение.


European Art Techniques in Landscapes by A.P. Bogolyubov

Svetlana Usacheva

From the first solo exhibition of the marine painter A.P. Bogolyubov, who had returned from his scholarship trip abroad, it became evident that the style of his works draws from the latest European trends. The artist was able to visit several countries, thus going, similarly to well-off travelers, on a grand European tour. His acquaintance in Düsseldorf with A. Achenbach, A. Kalam in Switzerland and E. Izabe in Paris had significantly enriched his painting techniques. He was deeply influenced by the artists of the Barbizon School and especially by Corot, acknowledged for the “compositional integrity of his works and, at the same time, for his painting that expresses the elusive fineness and loveliness of tones substituting one another and the blurred contours”. Bogolyubov considered Julien Dupré and C.-F. Daubigny, who were not only his associates in the creative process, but friends as well, to be “profound landscapers”.

Key words: A.P. Bogolyubov, scholarship trip, artists of the Barbizon School, landscape, sketch, plain air vision.

2043_open_cover.png
Новый номер