Армен Казарян
На основе архивных документов и собственных фотографий автор статьи предпринимает попытку реконструкции армянских храмов, как несохранившихся, так и перестроенных. Рассматривает те, что были доминантами городов – Астрахани, Нахичивани, Мисхора, Дербента и других. Утверждает: соборы, приходские и монастырские церкви характеризует общность архитектурных стилей. Вслед за распространением образов русского классицизма и эклектики последовало не менее впечатляющее распространение армянских образов, которое прервалось Октябрьской революцией. Культурный ландшафт региона понес невосполнимые утраты. Русская архитектура навсегда забыла о своем увлечении армянским стилем, и все последующие достижения в его поиске происходили уже в Советской Армении – почти исключительно в сфере светской архитектуры, а также в церковном зодчестве армянской диаспоры в странах Ближнего Востока и Запада.
Ключевые слова: доминанты застройки городов, русские и армянские храмы, перекличка образов, архитектурные стили.
Russian and Armenian Churches of the Late 18th – Early 20th Centuries in the South of Russia. Similarity of Images
Armen Kazaryan
The author uses archive documents and his own photographs to try to reconstruct Armenian churches, both lost and rebuilt; focuses on those that were dominant elements in the cities of Astrakhan, Nakhichevan, Miskhora, Derbent and some others; and asserts that cathedrals, parish churches and minsters are characterized by common architectural styles. Following the spread of Russian Classicism and eclectic design, a nonetheless impressive dissemination of Armenian images began to take shape that was stopped by the October Revolution. The cultural landscape of the region sustained irreparable losses. Russian architecture forgot about its fascination with the Armenian style and all subsequent accomplishments related to its further development took place in Soviet Armenia – almost exclusively in the sphere of secular architecture and, also, in the religious architecture of the Armenian diaspora in the Middle East and in the West.
Key words: dominating elements of urban planning, Russian and Armenian churches, similarity of images, styles of architecture.