Перипетии XX века в судьбе полотен Н.А. Ярошенко
Наталия Иванченко
Сегодня самая большая в России коллекция работ художника-передвижника Николая Александровича Ярошенко (1846–1898) находится в собрании его мемориального музея-усадьбы в Кисловодске. К сожалению, пережить революцию, Гражданскую, а затем Великую Отечественную войну удалось не всем произведениям. Несколько десятков картин было утрачено, часть сохранилась только благодаря усилиям сподвижников. Какие-то уцелели лишь в графических и живописных эскизах, которые представляют ценный не только искусствоведческий, но и исторический материал. Многие из подготовительных работ – например, «Полевые цветы», «Иуда» – позволяют лучше понять содержание и идейный замысел пропавших полотен, проникнуться их настроением, порой оценить технику и колористическое решение. «Портрет учёного А.Я. Герда» представляет редкий для творчества Ярошенко случай, когда сохранился и графический, и живописный вариант. О перечисленных произведениях и пойдёт речь в статье.
Ключевые слова: Николай Ярошенко, живопись, творческое наследие, подготовительные эскизы, Мемориальный музей-усадьба художника Н.А. Ярошенко в Кисловодске, ТПХВ.
The 20th Century Trials and Tribulations of N.A. Yaroshenko Paintings
Nataliya Ivanchenko
The largest collection of works by Nikolai Yaroshenko (1846-1898) is currently housed at his memorial museum-estate in Kislovodsk. Most regrettably, not all his artwork survived the Revolution, the Civil War and later the Great Patriotic War – several dozens of his paintings were lost, while the remaining part was saved only thanks to the efforts of his supporters. Some exist only as drawings and painted sketches, which are not only valuable artistic material, but historical as well. Many preparatory works – for example, “Wild Flowers” and “Judas” help to better understand the content and basic ideas of the lost paintings, to take in their spirit and even assess their techniques and coloristic compositions. The painting “Portrait of the Scientist A.Y. Gerd” is a rare example in Yaroshenko’s legacy when both graphical and painted variants have been preserved. The article provides a detailed account of the above works.
Key words: Nikolai Yaroshenko, paintings, creative legacy, preparatory sketches, N.A. Yaroshenko Memorial Museum-Estate in Kislovodsk, the Association of Itinerant Art Exhibitions.