Три острова. Метаморфозы сюжета «Острова мёртвых» в искусстве Серебряного века
Яна Жемойтелите
Рассмотренные в данной статье произведения написаны разными художниками рубежа XIX–XX веков на один сюжет. Однако работы совершенно не схожи между собой, как и художественный почерк их создателей. «Остров мёртвых» Арнольда Бёклина отражал переживания современников накануне потрясений XХ века, став для многих символом эпохи. Мрачная твердыня посреди воды – последнее пристанище для избранных, желающих сохранить память о себе среди живых. Тревожное чувство рождает «Покой» Микалоюса Чюрлёниса. Исследуя планы бытия, художник открыл обратную сторону реальности, где тихий поросший деревьями островок оказывается затаившимся в воде хтоническим чудовищем. «Святой остров» Николая Рериха вместил одновременно два ландшафта: физический и духовный. Вдохновлённый суровой природой Карелии, мастер представил живописное воплощение старинной поморской легенды о врагах, попытавшихся напасть на Соловецкий монастырь, и дополнил её новыми деталями.
Ключевые слова: «Остров мёртвых», Арнольд Бёклин, Микалоюс Чюрлёнис, Н.К. Рерих, Серебряный век.
Three Isles. Metamorphosis of the “Isle of the Dead” Subject in the Silver Age Art
Yana Zhemoytelite
Artworks by different artists reviewed in this article were painted at the turn of the 20th century and were devoted to the same subject. However, the paintings have no resemblance to each other, as do not the creative methods of the artists. Arnold Böcklin’s “Isle of the Dead” reflected the inner upheavals of his contemporaries on the eve of the turbulences of the 20th century becoming a symbol of the epoch. A somber rock amidst water – the final abode of the chosen wishing to preserve the memory of themselves among the living. Mikalojus Čiurlionis’s “Peace” evokes troubled feelings. While exploring the plans of being, the artist discovers the reverse side of reality, where a peaceful little isle covered with trees turns out to be a lurking Fenrir. The “Holy Isle” by Nikolai Rerikh contains two landscapes at the same time: physical and spiritual. Inspired by the harsh nature of Karelia, the artist presents an old Pomor legend about enemies attempting to attack the Solovetsky Monastery to which he added new details.
Key words: “Isle of the Dead”, Arnold Böcklin, Mikalojus Čiurlionis, Nikolai Rerikh, the Silver Age.