Суриков и Третьяковская галерея. Выставки. Исследования
Галина Чурак
В связи со 175-летием со дня рождения В.И. Сурикова предлагаем совершить небольшое путешествие по выставкам художника, ранее проходившим в Третьяковской галерее. Начиная с 1927 года каждый проект музея расширял представление о творческом пути живописца, открывал все новые и новые этюды для его больших полотен: «Утро стрелецкой казни», «Боярыня Морозова», «Покорение Сибири Ермаком» и других. Автор статьи рассказывает об особенностях организации первых выставок и трудностях, которые стояли перед музейными сотрудниками, занимавшимися научно-исследовательской и издательской деятельностью. Ценными являются воспоминания о встречах с наследниками Сурикова, которые способствовали пополнению собрания Галереи. Отдельное внимание уделяется акварельным пейзажам и портретам, раскрывающим ещё одну удивительную грань творческой личности художника. Также – масштабным реставрационным работам, которые позволили сделать важные наблюдения для дальнейшего изучения его наследия.
Ключевые слова: В.И. Суриков, Третьяковская галерея, ретроспектива выставок, реставрация, акварельные пейзажи, портреты, этюды, эскизы.
Surikov and the Tretyakov Gallery. Exhibitions. Research
Galina Churak
On the occasion of the 175th anniversary of V.I.Surikov, we offer the reader a small tour of the artist’s solo exhibitions held at different times at the Tretyakov Gallery. Beginning with 1927, each new project was aimed at expanding knowledge of his creative career and presenting new studies to his large paintings, such as among others “The Morning of the Streltsy’s Execution”, “Boyarina Morozova” and “Yermak’s Conquest of Siberia”. The author of the article describes the specifics of organizing the first exhibitions and issues facing museum staff concerned with research and publishing activities. Of much value are reminiscences of meetings with Surikov’s heirs who helped expand the collection of the Gallery. Of special interest are water-color landscapes and portraits that reveal another aspect of the artist’s creative personality. The reader is also acquainted with large-scale restoration work that led to observations significant for the future study of Surikov’s heritage.
Key words: Vassily Surikov, the Tretyakov Gallery, retrospective exhibitions, restoration, water-color landscapes, portraits, studies, sketches.