Почитание преподобной Евфросинии Суздальской, жившей в XIII веке, существовало уже в XVI столетии – к этому периоду относятся первые изображения святой на шитой подвесной пелене и надгробном покрове. Состоявшаяся в 1676 году канонизация Ефросинии повлияла на появление большого числа живописных образов преподобной. Среди наиболее важных памятников – икона 1700 года из собрания Владимиро-Суздальского музея-заповедника: на фоне панорамы Суздаля представлена святая, заступница города, перед Богоматерью. Привлекает внимание детально прописанная архитектура. На первый взгляд кажется, что на иконе изображён идеализированный средневековый град с крепостной стеной и храмами, но пристальное изучение позволяет выявить объекты, характерные именно для архитектуры Суздаля: Ризоположенский и Троицкий соборы, колокольни и узнаваемые двухшатровые Святые ворота. Представленная панорама позволила исследователям уточнить планировку города и отдельных его частей.
Ключевые слова: святая Евфросиния Суздальская, икона, Ризоположенский монастырь, Государственный Владимиро-Суздальский музей-заповедник.
The veneration of the reverend Euphrosyne of Suzdal, who lived in the 13th century, goes back to the 16th century, by which time the first images of this saint appear on an embroidered corporal and on a pall. The 1676 canonization of Euphrosyne gave rise to many of her images. Among the most important monuments is a 1700 icon from the collection of the Vladimir-Suzdal Museum Reserve: Euphrosyne, the patron saint of Suzdal, stands before the Mother of God against the background of the panorama of Suzdal. Of special interest is the detailed depiction of the city’s architecture. At first glance it seems that the icon shows an idealized version of a medieval city with a defensive wall and cathedrals, but a closer look allows to identify structures typical of the architecture of Suzdal, such as the Deposition of the Virgin’s Robe and Trinity monasteries, belfries and the familiar two-tent Holy Gate. After studying the panorama, researchers were able to establish more accurately the layout of the city and of its separate parts.
Key words: Saint Euphrosyne of Suzdal, icon, the Deposition of the Virgin’s Robe Monastery, the State Vladimir-Suzdal Museum Reserve.