Борис Кустодиев и художники русского авангарда

Борис Кустодиев и художники русского авангарда

Ольга Атрощенко

Выставка работ Бориса Михайловича Кустодиева в Государственной Третьяковской галерее стала ещё одним поводом для исследования творчества художника. Его оригинальная манера всегда узнаётся безошибочно: ярмарочно-балаганные сюжеты написаны сочно, живо, с любовью к российской глубинке, будничной и праздничной сторонам народной жизни. Интересно, что стиль Кустодиева формировался одновременно с распространением в художественной среде веяний авангарда. Общим местом для Бориса Михайловича и последователей новых течений был интерес к так называемому «низовому» искусству – лубку, набойке, народной игрушке, а также к древнерусской иконе и фреске. Влияние авангарда на творчество живописца можно доказать, сопоставив его работы «Красавица» (1915) и «Сенокос» (1917) с картинами «Кацапская Венера» (1913) Михаила Ларионова и «Полдень. Лето» (1917) Кузьмы Петрова-Водкина. Своеобразие художественного видения Кустодиева состояло в широком обобщении тем и доброжелательном взгляде на изображаемых персонажей.

Ключевые слова: Б.М. Кустодиев, выставка, Государственная Третьяковская галерея, живопись, русский авангард, «низовое» искусство.


Boris Kustodiev and Russian Avant-Garde Artists

Olga Atroshchenko

The Boris Kustodiev exhibition at the State Tretyakov Gallery has served as another reason for studying the art of this artist, whose original manner is always instantly recognizable: the farmer fair farcical themes of his painting are presented in a colorful and vibrant manner, attesting to the artists’ fondness of Russian provincial every-day and festive folk life. It is of note that Kustodiev’s style was taking shape at the time of the introduction of avant-garde in the world of art; and for him and for other followers of the new trend it was typical to display an interest in the so-called “art of the lower classes” – popular prints, folk toys and old Russian icons and murals. Avant-garde influence becomes evident after a comparison of Kustodiev’s “The Beauty” (1915) and “Haymaking” (1917) with such paintings as “Katsap Venice” (1913) by Mikhail Larionov and “Summer Midday” (1917) by Kuzma Petrov-Vodkin. A broad generalization of subjects and a sympathetic view of the characters on his paintings is a distinctive quality of Kustodiev’s artwork.

Key words: B.M. Kustodiev, exhibition, the State Tretyakov Gallery, painting, Russian avant-garde, art of the “lower” classes.


Новый номер