Павел Третьяков и передвижники

Павел Третьяков и передвижники

Татьяна Юденкова

Имя Павла Михайловича, основателя Третьяковской галереи, ведущего коллекционера эпохи, неизменно связывается с деятельностью крупнейшего художественного объединения второй половины XIX столетия – Товарищества передвижников, ставившего перед собой задачу эстетического просвещения столичной и провинциальной России. Все критики и исследователи, начиная с современников, утверждали и продолжают утверждать, что Третьякова интересовало исключительно искусство передвижников, указывая на своего рода «однобокость» собрания. Однако отношения коллекционера с художниками этого объединения были далеко не простыми. Павел Михайлович часто не соглашался с политикой Товарищества, иногда отказывал им в материальной помощи, не всегда давал картины для путешествия по провинциальным городам. Статистика опровергает господствующую роль передвижников в собрании П.М. Третьякова. Всем этим вопросам посвящена предлагаемая читателю статья.

Ключевые слова: П.М. Третьяков, передвижники, ТПХВ, коллекционер русского искусства, Товарищество передвижников, Академия художеств.


Pavel Tretyakov and the Itinerants

Tatyana Yudenkova 

The name of Pavel Tretyakov, the founder of the Tretyakov Gallery and leading art collector of his time, is invariably linked to the activities of the Association of the Itinerants, a large artistic organization of the second half of the 19th century, whose mission was to conduct aesthetic public education both in the capital and in the provinces. All critics and researchers, beginning with his contemporaries, have been asserting that Tretyakov was only interested in the works of the Itinerants, pointing out the certain “one-sided” nature of his collection. However, the relationship between the collector and the artists of the Association were not so straightforward: he often disagreed with their policy, at times refused to grant donations and not always was ready to provide paintings for tours of provincial towns. Moreover, statistics counter the dominating role of the Itinerants in his art collection. The author of this article dwells on the above issues.

Key words: P.M. Tretyakov, the Itinerants, the Association of Itinerant Art Exhibitions, a collector of Russian art, the Academy of Arts.


Новый номер