Типаж для картины
Моисей Тоидзе
В продолжение разговора о роли учителя в воспитании молодого поколения приводим воспоминания художника Моисея Тоидзе, восторженно отзывавшегося о «великом Репине». Илья Ефимович предстает не только мэтром, обучающим рисунку и живописи в академической мастерской, но и чутким наставником, проявляющим отеческую заботу о своих подопечных. «Незабываемые, счастливые дни!» – они запомнились Тоидзе чередой событий: приездом в Петербург и незваным визитом на квартиру профессора, студенческими вечеринками и исполняемыми на них национальными танцами, а главное – творческим сотрудничеством. Интересен выбор Репиным типажа для картины «Иди за мной, Сатано». Полотно погибло во время пожара, в 1941 году, а в написанных к нему этюдах, к счастью сохранившихся, проступают черты лица ученика Репина, автора этого рассказа.
Ключевые слова: И.Е. Репин, М.И. Тоидзе, Академия художеств, воспоминания об учителе, «Иди за мною, Сатано!», позирование для картины.
Model for a Painting
Moisei Toidze
Following the theme of the teacher’s role in educating the younger generation, we are presenting the reminiscences of the artist Moisei Toidze, who recalls “the great Repin” with admiration. Ilya Repin is described not only as a maître teaching students to draw and paint in an academic class, but as an understanding mentor with a truly emphatic attitude to his disciples. “Those were unforgettable, happy days!” filled with a whole range of events: Toidze’s arrival in Saint Petersburg; his visit to the Professor’s apartment without invitation; student parties and national dances performed there; and, which is most important, creative collaboration. Of interest is Repin’s choice of the type of character for his painting “Follow Me, Satan”, which was lost during a fire in 1941, but the fortunately survived sketches reveal the features of Repin’s student, the author of this story.
Key words: I.E. Repin, M.I. Toidze, the Academy of Arts, recollections of the teachers, “Follow Me, Satan!”, sitting for a painting.